آئین نامه لیگ کبدی باشگاههای کشور

ماده 1: تعریف

مجموعه قانون و مقررات مربوط به سازمان لیگ کبدی باشگاههای کشور که در سال در 1385 تدوین شده و در فدراسیون به عنوان تشکیلات برگزار کننده رسمیت یافته است به نام آئیننامه لیگ باشگاهها تلقی می گردد.

ماده 2: آئین نامه سازمان لیگ

تشکیلات لیگ کبدی باشگاههای کشور توسط یک گروه 9 نفره شامل رئیس فدراسیون، نایب رئیس فدراسیون، دبیر فدراسیون، رئیس کمیته مسابقات و داوران فدراسیون، رئیس سازمان تیم های ملی، رؤسای کمیته های روابط بین الملل، امور استانها، آموزش، مربیان، انضباطی و یک نفر نماینده باشگاهها به انتخاب اعضای شرکت کننده سازمان یافته است و با اختیاری که از سوی رئیس فدراسیون به سرپرست کل بازیها تفویض می گردد اداره می شود.

ماده 3: رئیس سازمان لیگ باشگاههای کشور

رئیس سازمان لیگ طی حکمی از سوی رئیس فدراسیون منصوب خواهد شد.

ماده 4: اختیارات سازمان

1- 4- مسابقات براساس دستورالعمل اجرایی که از سوی فدراسیون مشخص گردیده اجرا می شود.

2- 4- بندهایی از آئین نامه که لزوم یا حذف را دارد از طرف این سازمان پیشنهاد می شود.

3-4- زمان تشکیل اجلاس هماهنگی توسط سازمان تعیین می گردد.

4-4- زمان بندی بازیها و ارسال جدول مسابقات به کلیه عوامل زیربط.

5-4- قرعه کشی مسابقات.

6-4- انتخاب نماینده فدراسیون و پیشنهاد برای دریافت ابلاغ.

7-4- انتخاب ناظرین بازیها براساس تجارب و کسوت آنان.

8-4- انتخاب داوران با توجه به نوع بازیها.

9-4- پیشنهاد آئین نامه ها، برنامه ها و سیاست های اجرایی سازمان لیگ.

10-4- درخواست و اختصاص بودجه برگزاری.

11-4- انتخاب همکاران در سازمان لیگ و پیشنهاد ابلاغ به فدراسیون.

12-4- پرداخت حق الزحمه کلیه عوامل اجرایی براساس دستورالعمل صادره از سوی فدراسیون (کلیه پرداختها مطابق آئین نامه اجرایی) که قبلاً در هیأت رئیسه فدراسیون مورد تصویب قرار گرفته است. هرگونه تغییر یا اصلاح در آئین نامه می بایست با تأیید فدراسیون صورت گیرد.

13-4- پیشنهاد تشویق و توبیخ در مورد مسئولین اجرایی لیگ.

14-4- هماهنگی کامل و شرایط مناسب با کلیه مسئولین ادارات کل ورزش و جوانان استانها، هیئت های کبدی، مدیران عامل باشگاهها و تیم های شرکت کننده.

ماده 5: وظایف باشگاهها

1-5- قوانین و مقررات فدراسیون و لیگ کبدی باشگاههای کشور را محترم شمرده و نسبت به اجرای آن اقدامات لازم معمول دارند.

2-5- به مقررات بین المللی پایبند باشند.

3-5- مقررات اجرایی نقل و انتقالات و ضوابط حاکم بر بازیها و آئین نامه انضباطی را مورد توجه قرار دهند.

4-5-باشگاهها موظفند آئین نامه لیگ را بند به بند مورد نظر قرار داده و به کلیه مسئولین آن تیم ابلاغ نمایند.

5-5- مدیران عامل باشگاههای فرهنگی ورزشی و کلیه افرادی که در ارتباط با لیگ کبدی فعالیت دارند باید در کمال درستی و صداقت با سازمان لیگ همکاری داشته و نسبت به رعایت رفتارهای مناسب و مورد توجه جامعه کوشا باشند.

6-5- باشگاهها لازم است نفرات همراه تیم را از افراد واجد الشرایط و آگاه به امور مربوطه انتخاب نمایند.

ماده 6: امکانات و تأسیسات

1- 6- در تهران تیم هایی که سالن استاندارد و شرایط مناسب برگزاری مسابقات را ندارند براساس تصمیم فدراسیون می توانند با توجه به دستورالعمل سازمان لیگ در هر سالنی که تعیین شود مسابقات را برگزار نمایند.

2- 6- کلیه سالن ها مجهز به دستگاه اسکوربورد- رختکن نور بالای 2000 لوکس کف پوش مناسب دستگاه تهویه مطبوع- محل استقرار تماشاچی- امکانات رفاهی جهت تیم های مهمان مثل هتل مناسب در شهر موردنظر باشد. (البته هزینه های تیم میهمان به عهده خودش می باشد.)

3-6- میزبان موظف است 24 ساعت قبل از شروع مسابقات شرایط لازم برای انجام یک جلسه تمرین برای تیم های شرکت کننده در سالن محل مسابقه را فراهم کند.

4-6-رعایت شئونات اخلاقی و انتظامی از زمان حضور تیم های شرکت کننده و مسئولین برگزار کننده تا پایان مسابقات و خروج آنان به عهده میزبان می باشد و شایسته است در این زمینه همکاری صمیمانه ای با یکدیگر انجام دهند و مراتب قبل از بازی از طریق اداره ورزش و جوانان و هئیت کبدی محل به مسئولین حراستی و حفاظتی اطلاع داده شود.

5-6- باشگاهها موظفند مسائل جاری خود را از طریق اداره ورزش و جوانان و هیئت کبدی محل دنبال نمایند.

ماده 7: مسابقات

1-7- هر باشگاه حاضر در لیگ برتر و دسته یکم می بایست در یک فصل با تمام قوا در دیدارهای لیگ شرکت داشته باشد.

2- مسابقات لیگ برتر و دسته یکم براساس دستورالعملی که هر ساله توسط کمیته مسابقات فدراسیون تهیه و در پایان هر سال در مجمع عمومی سالیانه تصویب می شود برگزار می گردد.                                                                              تبصره 1: بازیها با توجه به مصوبه جلسه هماهنگی لیگ برتر دسته یکم قبل از شروع مسابقات، بصورت رفت و برگشت یا متمرکز برگزار خواهد شد.

3-7- نحوه امتیاز دهی:    

 1-3-7- تیم برنده 2 امتیاز و بازنده صفر امتیازومساوی برای هر تیم یک امتیاز تیمی که بهردلیل دربازی شرکت نکند از دور مسابقات حذف و مشمول جرایم نقدی بر اساس رأی فدراسیون خواهدشد.  

 2-3-7-درمسابقات لیگ باشگاهها که به صورت رفت وبرگشت انجام می شود اگر دو تیم در امتیازات مساوی شدند نتایج امتیازات روی در روی آن دو تیم اعمال می شود و اگر در امتیاز مساوی شدند پوئن شماری می شود و اگر در پوئن شماری هم مساوی شدند کل بازیهای آن دو تیم پوئن شماری می شود و تیمی که پوئن بیشتری را کسب کرده باشد برنده است.                                                                                         4-7هرگونه تغییر زمان بازیها ابتدا با توافق سازمان لیگ و سرانجام رضایت تیم های شرکت کننده باید صورت پذیرد.

5-7- هرگونه تغییر مکان مسابقه حتماً باید با نظر سازمان لیگ صورت گیرد.

6-7- در زمانی که تیم های ملی تمرین یا مسابقه داشته باشند همکاری باشگاهها الزامی است و باید بازیکنان یا مربی مورد درخواست را در اختیار تیم ملی قرار دهند.

7-7- در موقع پخش زنده بازی ها هرگونه تغییری که در زمان مسابقه بوجود آید باشگاههای مربوطه ملزم به همکاری خواهند بود این موضوع قبلاً به آن دسته از باشگاهها ابلاغ خواهد شد.

8-7- هیچ باشگاهی در زمان برگزاری لیگ حق ندارد برای دیدارهای دوستانه خارجی بدون موافقت سازمان لیگ اقدام نماید.

9-7- هیچ مسابقه لیگ نباید در زمانی که اعلام شده به تعویق بیافتد مگر در موارد زیر:

1-9-7- تشخیص سازمان لیگ

2-9-7- به دستور کتبی فدراسیون کبدی یا به درخواست مقامات مسئول تأمین امنیت کشور.

10-7- تیم ها موظف هستند اسامی بازیکنان و  کادر فنی خود را به همراه مدارک درخواستی، حداکثر 15 روز قبل از شروع مسابقات به کمیته مسابقات فدراسیون اعلام نمایند.

11- 7- هرگونه جابجایی بعد از تکمیل لیست غیرقانونی است.

12-7- تیم ها می توانند 2 بازیکن خارجی در لیست اعلامی به فدراسیون در صورتی که جای خالی وجود داشته باشد به استخدام درآورند که در هر مسابقه از 2 بازیکن خارجی سود ببرند.

1-12-7- بازیکن غیر تبعه کشور ایران بازیکن خارجی تلقی می شود.

13-7- بازیکنان خارجی قبل از استخدام باید پیرو درخواست کتبی باشگاه مربوطه از فدراسیون دارای مجوز LC به زبان انگلیسی باشند این مجوز از طرف فدراسیون آخرین کشوری که بازیکن در آن بازی کرده به فدراسیون کبدی ایران ارسال می شود. باشگاهها در صورت به استخدام در آوردن بازیکن خارجی موظفند به ازای هر بازیکن در طول سال ورزشی مبلغ یکصد دلار آمریکا در اختیار این فدراسیون قرار دهند تا به حساب فدراسیون کبدی آسیا واریز گردد که در صورت عدم پرداخت به موقع براساس قانون I.K.F مشمول جریمه خواهند بود. این مبلغ به صورت سالانه توسط دبیر کل کنفدراسیون کبدی آسیا به فدراسیونهای زیر مجموعه اعلام می گردد.

14-7- عقد کلیه قراردادها باید براساس دستورالعمل فدراسیون تنظیم گردد و بازیکنان خارجی نیز مستثنی نیستند.

15-7- این دستورالعمل به زبان انگلیسی در اختیار بازیکنان خارجی قرار داده خواهد شد.

16-7- در خاتمه مسابقات لیگ طبق دستورالعمل برگزاری باشگاه های قعرنشین جدول مسابقات به یک دسته پایین تر سقوط می کنند.

17-7- در صورت انصراف هر تیم باشگاهی از ادامه شرکت در هر مرحله از لیگ، نتایج آن تیم از جدول مسابقات حذف شده و علاوه بر سقوط آن تیم به دسته پایین تر، سایر جرائم انضباطی نیز از طریق فدراسیون اعلام خواهد شد.

 

ماده 8: برگزاری مسابقات

1-8- ناظر مسابقات (در صورت لزوم نماینده فدراسیون) و داوران مسابقات از سوی سازمان لیگ تعیین خواهند شد. شرح وظایف ایشان نیز به آگاهی میزبان رسانیده می شود که در این زمینه میزبان موظف است برای آنان محل استقرار، تغذیه و وسیله رفت و آمد در شهر پیش بینی و جهت نماینده فدراسیون مکان مناسب در محل مسابقات در نظر بگیرد تا کاملاً بر زمین اشراف داشته باشد.

2-8- جهت شرکت در مسابقات پیراهن بازیکنان هر تیم از شماره 1 تا 25 تعیین می گردد.

3-8- بازیکنان در طول مسابقات لیگ حق ندارند از دو شماره بهره ببرند.

4-8- هر تیمی که مرتکب تخلفات فوق شود مشمول جریمه خواهد شد.

ماده 9: شرح وظایف ناظرین

1-9- ناظر در صورت عدم حضور نماینده فدراسیون مسئول برگزاری مسابقات و نماینده رسمی سازمان لیگ درآن مسابقات خواهد بود که پس از برگزاری مسابقات گزارش آن را تسلیم سازمان لیگ نماید. چنانچه در این راستا تخلفی صورت گرفته باشد از طریق سازمان لیگ موضوع به کمیته انضباطی ارجاع می گردد.

2-9- تیم ها براساس اعلام سازمان لیگ باید از لباس ورزشی (تیره و روشن با شماره در جلو و پشت) استفاده نمایند.

3-9- تیم ها مکلفند طبق مقررات 20 دقیقه قبل از آغاز بازی صورت اسامی بازیکنان آغازگر را مشخص و به میز منشی ارائه نمایند.

4-9- اگر بازیکنی در فاصله زمانی تحویل لیست تا آغاز بازی دچار مصدومیت و یا مشکل جسمانی شود با نظر پزشک و تأیید ناظر بازی می توان بازیکن دیگری را جایگزین نمود.

5-9- لباس ورزشی متحدالشکل بازیکنان براساس قانون و مقررات فدراسیون کبدی می باشد.

6-9- افرادی که روی نیمکت ذخیره می نشینند باید از سوی سازمان لیگ کارت صادره در همان سال ورزشی را داشته باشند که این افراد شامل سرپرست، سرمربی، مربی، با ارائه مدرک موردنظر، و تعداد 5 بازیکن ذخیره در استاندارد و 2 بازیکن ذخیره درسالنی و ساحلی می باشند.

7-9- هر تیمی که پس از سوت آغاز بازی با تأخیر وارد زمین مسابقه شود علاوه بر جرایم فنی به ازای دو دقیقه اول 000/20 تومان و مازاد بر دو دقیقه مبلغ 10000 تومان به بالا جریمه می شوند.

8-9- در جریان بازی از مجموع نفراتی که طبق قانون در لیست مشخص گردید 1 نفر (فقط مربی یا کمک مربی) می تواند در محدوده نیمکت خود بنشیند و تیم را رهبری کنند.

ماده 10: مربیان لیگ کبدی

1-10- کلیه باشگاههای حاضر در لیگ برتر موظف هستند از مربیانی استفاده نمایند که دارای کارت مربیگری از فدراسیون کبدی بوده و سرمربی های تیم ها می بایست حداقل کارت درجه دو به بالا و کمک مربی حداقل کارت درجه 3 داشته باشد. برای لیگ دسته اول سرمربی و کمک مربی حداقل کارت درجه 3 برای زیر گروه مربیان باید کارت مربیگری از فدراسیون کبدی داشته باشند.

2-10- مربیان تیم های لیگ که از طرف فدراسیون جهت شرکت در کلاسهای توجیهی مربیگری دعوت شده اند موظفند در کلاسهای مزبور شرکت نمایند. در غیر اینصورت از فعالیت آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد در صورت به خدمت گرفتن مربی خارجی باید مجوز از فدراسیون داشته باشد.

ماده 11: انیفورم (لباس ورزشی)

هر تیم موظف است به همراه خود دو دست لباس در رنگ های تیره و روشن داشته باشد توجه گردد که شماره پیراهن با شماره شورت ورزشی یکسان باشد.

1-11- بهتر است آرم هر باشگاه به صورت خوانا جلو یا در پشت پیراهن نوشته شده باشد.

2-11- به لحاظ پخش تلویزیونی از رنگ های مناسب و شفاف استفاده شود.

3-11- هیچ تیمی اجازه ندارد رنگ لباسی که قبلاً به سازمان لیگ اعلام کرده از رنگ دیگری بدون مجوز از سازمان لیگ استفاده نماید. هر تیمی که برخلاف آن عمل کند می بایست مبلغ 000/000/1 ریال جریمه بپردازد.

5-11 در پایان فصل تیم اول و دوم که بیشترین امتیاز را دارد به عنوان نمایندگان باشگاههای ایران به کنفدراسیون آسیا معرفی تا در بازیهای این رده شرکت اما در صورت عدم توانایی رویارویی با تیم های حاضر در بازیهای مذکور فدراسیون مجاز است تیم دیگری را که شرایط بهتری از هر نظر دارد معرفی نماید.

6-11- در پایان مسابقات لیگ جام، مدال و احکام قهرمانی به تیم های اول و دوم و سوم مشترک داده خواهد شد.

ماده 12- امور مالی سازمان لیگ:

1-12- تیم های حاضر در لیگ برتر موظفند مبلغ 100 میلیون ریال معادل ده میلیون تومان و تیمهای حاضر در لیگ دسته یک مبلغ 50 میلیون ریال معادل 5 میلیون تومان چک یا سفته با امضاء معتبر باشگاه به عنوان حسن انجام تعهدات ادامه همکاری در اختیار فدراسیون قرار دهد که پس از خاتمه بازیها مسترد خواهد شد.

2-12- در صورت عدم ادامه مسابقات لیگ مبلغ ضمانت به نفع فدراسیون و بابت خسارت وارده به تیم ها ضبط خواهد شد.

3-12 هر باشگاه موظف است مبلغ تعیین شده از طرف مجمع هماهنگی مسابقات لیگ کشور بابت حق ورودی را به حساب شماره 69/15514198 فدراسیون نزد بانک ملت شعبه سامان واریز نمایند.

4-12- باشگاهها موظفند فرم چهار نسخه ای قرار داد بازیکنان فدراسیون را توسط نماینده باشگاه دریافت و پس از تکمیل و مشخص نمودن مبلغ ومدت واقعی کلیه افراد تسلیم سازمان لیگ نمایند.

5-12- تمام قراردادهای منعقده در هر باشگاه موجود و قابل دسترسی بازرس یا هر نوع بازبینی قانونی خواهد بود.

6-12- درصورتی که دیداری از لیگ که بصورت رفت و برگشت انجام می گردد بدلیل عدم حضور تیم میهمان با مشکلات میزبان برگزار نشود تیم های میهمان یا میزبان این حق را دارد که درخواست غرامت نماید که این موضوع در فدراسیون مطرح و هر مبلغی که فدراسیون تعیین نماید تیم خاطی موظف به پرداخت آن مبلغ خواهد بود.

7-12- حق الزحمه و هزینه های سفر مسئولین برگزار کننده در هر مسابقه را سازمان لیگ پرداخت خواهد کرد (نحوه پرداخت را فدراسیون قبلاً به سازمان لیگ ابلاغ نموده است).

ماده 13: امور پزشکی لیگ:

1-13- کلیه مسئولین پزشکی برگزار کننده مسابقات (میزبان) موظف به پوشش پزشکی مناسب به همراه وسیله نقلیه امدادی و هماهنگی با بیمارستان های مربوطه جهت اعزام موارد احتمالی می باشند.

2-13- کلیه باشگاهها موظفند براساس دستورالعمل وزارت ورزش نسبت به بیمه درمانی کامل بازیکنان، مربیان و همراهان تیم اقدام نموده و در غیر این صورت سازمان لیگ از حضور چنین بازیکنانی در مسابقات ممانعت بعمل خواهد آورد.

3-13- در مواقعی که مسئولین دوپینگ وزارت ورزش و یا کمیته ملی المپیک قصد انجام آزمایش دوپینگ بازیکنان را دارند همکاری لازم را بعمل و کلیه باشگاهها موظفند با هماهنگی رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کبدی نسبت به انجام آزمایش دوپینگ همکاری لازم را بعمل آورند.

ماده 14:تماشاچیان

میزبان می بایست شرایط امنیت تیم های مهمان را عهده دار باشد و تماشاچیان به تشویق تیم مورد علاقه خود بپردازند و در صورت استفاده از هرگونه کلام نادرست و اخلال در امر بازی براساس گزارش ناظر مسابقات موضوع در کمیته انضباطی مطرح و طبق قانون و مقررات جاری این کمیته تصمیمات لازم گرفته خواهد شد. مسئولیت هرگونه اتفاق ناگوار در محل مسابقات به عهده میزبان خواهد بود.

تبصره 2: حق الزحمه جلسات کمیته سازمان لیگ با تأیید هیئت رئیسه و نظر ریاست محترم فدراسیون قابل پرداخت می باشد.

 

 

 

این آئین نامه مشتمل بر 14 ماده و 2 تبصره پس از اصلاح و بازنگری در نشست مورخه 30/1/93 هیئت رئیسه فدراسیون تایید و در مجمع عمومی مورخ 30/2/93 فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد