بازي كبدي سالني تحت قوانين فدراسيون آماتور كبدي آسيا بازي و برگزار مي شود.

 

  1. اندازه زمين: Measurement

الف) ابعاد زمين براي مردان و جوانان پسر 11 در 9 متر مي باشد.

ب) ابعاد زمين براي زنان و نوجوانان دختر 10 در 8 متر مي باشد.

زمين توسط خط نيمه ( Mid Line ) به دو قسمت مساوي تقسيم شده است.

  • سطح زمين مي بايست با تاتامی تأييد شده از IKF/AAKF/AKFI پوشيده شود.

 

  1. وزن و سن بازيكنان Weight-Age
رديف مشخصات سن وزن
1.           مردان بزرگسال آزاد زير 80 كيلو گرم
2.          پسران جوانان زير 20 سال ( بر اساس آخرين روز سال ميلادي) زير 65 كيلو گرم
3.          پسران نوجوان زير 16 سال ( بر اساس آخرين روز سال ميلادي) زير 50 كيلو گرم
4.           زنان بزرگسال آزاد زير 70 كيلو گرم
5.          دختران جوانان زير 20 سال ( بر اساس آخرين روز سال ميلادي) زير 60 كيلو گرم
6.          دختران نوجوان زير 16 سال ( بر اساس آخرين روز سال ميلادي) زير 50 كيلو گرم

 

 

  1. خطوط مرزي Boundary
  • خطوط چهار طرف زمين مسابقه به عنوان خط مرزي خوانده مي شود (AB,BC,CD,DA) عرض تمام خطوط مي بايست 3 تا 5 سانتي متر باشد، كه جزء زمين محسوب مي شود.
  • عرض خطوط مي بايست حداقل 3 سانتي متر و حد اكثر 5 سانتي متر باشد كه با يك نوار مشخص مي شود.
  • لازم است كه 3 متر فضاي خالي خارج از خطوط مرزي باشد.
  • در كبدي سالني خط باك و خط بوينس وجود ندارد.

 

  1. زمين بازي Playfield
  • منظور از زمين بازي، زمين محصور شده ( اندازه گيري شده ) به ابعاد 7×11 متر براي مردان بزرگسال و جوانان پسر و همچنين به ابعاد 6×10 متر براي زنان و جوانان دختر قبل از آغاز درگیری مي باشد.

 

  1. لابي (راهروها) Lobbies
  • راهروها در دو طرف طول زمين به عرض يك متر كشيده شده است. زمانی لابی ها طبق بند 4 قوانین بازی، جزو زمین بازی شامل میشوند، که خطوط مرزی زمین بازی به چهار طرف زمین بازی که لابیها را نیز در برمی گیرد امتداد یافته است.

 

  1. خط نيمه Midline
  • خط نيمه زمين بازی را به دو قسمت مساوي تقسيم مي كند.

 

  

  1. نيمه زمين Court
  • هر نيمه از زمين بازی كه بوسيله خط نيمه تقسيم شده است را  به عنوان نيمه زمين خوانده مي شود.

 

  1. آهنگ كبدي Cant
  • تكرار كلمه كبدي بدون وقفه و به طور واضح و يكنواخت را آهنگ كبدي ميگوييم. حداكثر زمان تكرار آهنگ كبدي 30 ثانيه مي باشد.

 

  1. حمله Raid
  • زماني كه مهاجم با آهنگ كبدي وارد زمين حريف مي شود اين عمل را حمله مي گوييم.

 

  1. مهاجم Raider
  • بازيكني كه با گفتن كلمه كبدي (آهنگ كبدي) وارد زمين حريف ميشود را «مهاجم» مي ناميم. مهاجم بايد آهنگ كبدي را قبل از ورود به زمين حريف شروع كند.

 

  1. مدافع Anti or Anti Raider
  • هر بازيكني كه در زمين او حمله صورت مي گيرد ، مدافع يا ضد مهاجم خوانده مي شود.

 

  1. قطع آهنگ كبدي Loosing the Cant
  • وقفه در تکرار آهنگ و قطع آهنگ یکنواخت و بلند و یا نفس گرفتن در طول آهنگ توسط مهاجم، قطع آهنگ کبدی نام دارد.

 

 

آهنگ کبدی بايد به طور يكنواخت و مداوم در طول حمله تكرار شود. چنانچه مهاجم حتي براي تنفس در طول زمان حمله آهنگ كبدي را قطع كند قطع كبدي مي باشد، و چنانچه مهاجم بيش از 30 ثانيه براي بازگشت به زمين خود وقت را تلف كند يك امتياز فني به تيم مقابل تعلق مي گيرد.

 

  1. كسب امتياز از مدافع:To Put Out An Anti
  • چنانچه مهاجم بدون نقض قوانين بازي با قسمتي از بدن يا لباس مدافع تماس پيدا كند و يا بالعکس و سپس با آهنگ كبدي و در زمان 30 ثانيه به زمين خود باز گردد ، به تعداد مدافعين لمس شده امتياز كسب مي نمايد.

 

  1. نگه داشتن مهاجم To hold a Raider
  • چنانچه مدافع يا مدافعين بدون نقض قوانين بازي مهاجم را بيش از 30 ثانيه در زمين خود نگه دارند يا زماني كه مهاجم آهنگ كبدي را قطع كند داور و يا سر داور حمله را پايان يافته اعلام مي كند و يك امتياز به نفع تيم مدافع مي باشد.

 

  1. صحيح رسيدن به زمين To reach court safely
  • اگر مهاجم با هريك از اعضاي بدن در حين تكرار آهنگ كبدي با زمين خود تماس پيدا كند و قوانين بازي را نيز نقض نكرده باشد، او صحيح به زمين خود رسيده است.

 

  1. تاچ ( لمس كردن ) Touch
  • منظور تماس مهاجم با مدافع يا مدافعين با هر قسمت از بدن، لباس، كفش و … آنها مي باشد.

 

 درگيري Struggle

  • هنگامي كه مدافع يا مدافعين با مهاجم تماس پيدا مي كنند را درگيري ميگوييم. بعد از تماس و درگيري لابي جزو زمين محسوب مي شود.

 

  1. تعقيب يا پرسو Pursuit
  • زماني كه يك مدافع پس از پايان حمله مهاجم با آهنگ كبدي و بدون تخطي از قوانين مسابقه به قصد تعقيب و لمس مهاجمي كه بازگشته به داخل زمين حريف مي رود، به اين كار تعقيب يا پرسو مي گويند.

توجه: پرسو بعد از درگيري مجاز نمي باشد.

 

قوانين بازي

RULES OF PALY

 

  1. تيمي كه برنده قرعه شده باشد مي تواند زمين يا حمله را انتخاب كند. در نيمه دوم بازي زمينها تعويض شده و تيمي كه در شروع بازي اول مهاجم خود را نفرستاده، حال نوبت حمله را دارد.
  2. چنانچه قسمتي از بدن بازيكن با زمين خارج از مرزها تماس پيدا كند، بازيكن اوت مي شود، اما چنانچه در حين درگيري قسمتي از بدن وي به خارج از مرزها برود، و تماس او با بازيكنان داخل زمين برقرار باشد، او به اوت نمي رود. (بايد قسمتي از ارتباط در داخل مرزها باشد.)
  3. چنانچه يك مدافع كه از خطوط خارج شده باشد مهاجم را نگه دارد مهاجم ايمن خواهد بود و مدافع يك امتياز از دست مي دهد.
  4. زماني كه درگيري آغاز مي شود لابي به زمين اضافه مي شود. در حين درگيري و بعد از درگيري مهاجم و تمامي بازيكناني كه در درگيري بودند مي توانند از لابي استفاده نمايند. اين قانون فقط در زمين مدافعين قابل اجرا است.

 

 

 

  1. مهاجم بايد گفتن « كبدي » را در طول حمله ادامه دهد. اگر او نتواند «آهنگ كبدي» را نگه دارد و يا « آهنگ كبدي» را در زمين مدافعين از دست بدهد و يا بيش از 30 ثانيه زمان را تلف كند، به او دستور بازگشت داده شده و يك امتياز و حق حمله به تيم مقابل تعلق مي گيرد. در اين موقعيت نمي توان پرسو انجام داد.
  2. مهاجم بايد آهنگ كبدي را قبل از تماس با زمين مدافعين شروع كند. چنانچه گفتن كبدي را دير شروع کند. داور يا سرداور به او دستور بازگشت داده و يك امتياز فني و حق حمله به تيم مقابل تعلق مي گيرد.
  3. چنانچه مهاجم خارج از نوبت حمله كند، داور يا سرداور به او دستور بازگشت داده و يك امتياز فني به تيم مقابل تعلق مي گيرد.
  4. بيش از يك مهاجم در يك نوبت حمله نبايد به زمين حريف وارد شود. چنانچه بيش از يك مهاجم در يك نوبت حمله به زمين حريف وارد شود، داور يا سرداور به آنها دستور بازگشت داده و يك امتياز فني و حق حمله به تيم مقابل تعلق مي گيرد.
  5. بعد از اينكه مهاجم به زمين خود رسيد و يا توسط مدافعين نگه داشته شده و حمله پايان يافت، مدافعين 5 ثانيه فرصت دارند تا مهاجم خود را بفرستند. چنانچه مهاجم اين زمان 5 ثانيه را از دست بدهد، آن تيم نوبت حمله را از دست داده و يك امتياز فني به تيم مقابل داده مي شود.
  6. چنانچه مهاجم توسط مدافع يا مدافعين گرفته شود و بتواند از دست آنها فرار كند و صحيح به زمين خود برسد، پرسو نمي تواند انجام شود.

 

نکته: اگر مهاجم، مدافع یا مدافعین را لمس کند و صحیح به زمین برسد، ممکن است پرسو اجرا شود.

   

  1. وقتي مهاجم گرفته شده است مدافعين نبايد دهان او را گرفته و يا با استفاده از تكل خشن يا صدمه يا هر نوع قيچي يا استفاده از هر روش نادرست ديگر باعث شوند كه خواندن كبدي او قطع شود و چنانچه اين اعمال انجام شد داور يا سرداور اعلام مي كند كه مهاجم ايمن مي باشد. به قانون 3 و 4 كادر فني مراجعه كنيد.
  2. هيچ مدافعي مجاز نيست مهاجم را با هيچ قسمتي از بدن به خارج از خطوط مرزي هل دهد. همچنين هيچ مهاجمي مجاز نيست مدافع يا مدافعين را به بيرون خطوط مرزي هل دهد. چنانچه مهاجم يا مدافع اين عمل را انجام دهد داور يا سرداور به مهاجم يا مدافعي كه به خارج هل داده شده اعلام مي دارد كه ايمن است ( اوت نيست) و بازيكني كه اين عمل را انجام داده اوت است.
  3. در حين حمله مهاجم هيچ مدافعي حق تماس با زمين مقابل را تا پایان حمله ندارد. چنانچه اين عمل انجام شود و مدافعي با زمين مقابل تماس داشته باشد، اوت شده و تيم مقابل به همان تعداد امتياز كسب مي كند.
  4. چنانچه مدافعین اوت شده كه از قانون 13 تخطي نموده اند سعي در نگه داري و يا كمك در نگه داري مهاجم كند، مهاجم ايمن مي باشد ( اوت نيست) و مدافع يا مدافعيني كه قانون را نقض كرده اند اوت مي شوند.
  5. چنانچه مهاجم و يا يكي از اعضاي تيم او اخطار بگيرد، داور يا سرداور يك امتياز فني به تيم مقابل مي دهد.
  6. مهاجم يا مدافع نبايد به جز در قسمتهاي بالا تنه و دست و پاها گرفته شود. کسی که از این قانون تخطی می کند اوت می شود. اگر که مهاجم در قسمتهاي بالا تنه و دست و پاها گرفته نشود داور یا سرداور این مهاجم را اوت نمی کند.( اگر که مهاجم توسط لباس و یا مو گرفته شود مهاجم اوت نمیشود و مدافع یا مدافعینی که از قانون 16 تخطی کرده اند اوت میشوند.)

 

قوانين مسابقه

RULES OF MATCH

  1. تيم:
  • هر تيم متشكل از 7 بازيكن مي باشد. 5 بازيكن داخل زمين و 2 بازيكن ذخيره.

 

  1. مدت زمان مسابقه:
  • مدت زمان مسابقه مي بايست دو نيمه 15 دقيقه اي براي مردان، زنان، و جوانان دختر و پسر و 5 دقيقه استراحت بين دو نيمه باشد.

توجه: آخرين حمله در هر نيمه مسابقات بايد تا زمان كامل شدن آن حتي بعد از تمام شدن زمان قانوني مسابقه انجام پذيرد.

 

  1. سيستم بازي:
  • قانون اخراج و احيا اجرا نمي گردد. فقط امتيازات كسب شده محاسبه مي شود.

 

  1. حمله مؤثر:
  • یک حملۀ مفید مي بايست منجر به کسب امتياز/ امتیازات/ امتياز فني/ سلف اوت (خروج یا اوت مدافع از زمين/ نگه داشته شدن مهاجم) گردد. حتي در مواقعي كه مدافع يا مدافعين اوت شده باشند حمله خاتمه يافته و مهاجم به زمين خود باز مي گردد و امتياز آن حمله را مي گيرد. چنانچه مهاجم بدون کسب امتیاز یا حملۀ موثر، سالم به زمین خود برگردد و یا حمله او بيشتر از 30 ثانيه طول كشيده باشد ، تيم مقابل يك امتياز بدست مي آورد.

 

  1. تايم اوت:

الف) هر تيم مي تواند از 2 تايم اوت 30 ثانيه اي در هر نيمه مسابقه استفاده كند. اين تايم اوت بايد بوسيله كاپيتان يا مربي تيم از سرداور درخواست شود. زمان تايم اوت به زمان مسابقه اضافه مي شود.

 

ب) در طول تايم اوت تيمها اجازه ترك زمين را ندارند. در صورت تخطی از اين قانون يك امتياز فني به تيم مقابل تعلق مي گيرد.

 

 

ج) تايم اوت رسمي بوسيله سرداور يا داوران در صورت صدمه بازيكنان، تعليق بوسيله عوامل بيروني خط كشي مجدد زمين، و يا هر شرايط ناخواسته ديگر گرفته مي شود. زمان تايم اوت به زمان مسابقه اضافه مي شود.

 

  1. تعويض:

الف) 2 بازيكن ذخیره مي توانند در طول تايم اوت يا زمان استراحت بين دو نيمه با اجازه سرداور تعويض شوند.

ب) بازيكنان تعويضي مي توانند دوباره تعويض شوند.

ج) اگر هر بازيكن تعليق شود يا صلاحيت بازي را نداشته باشد تعويض او مجاز نميباشد و تيم با تعداد كمتر به بازي ادامه مي دهد.

 

  1. نتيجه:
  • تيمي كه بالاترين امتياز را بگيرد در پايان مسابقه برنده اعلام مي شود.

 

  1. مساوي در مسابقات حذفي:

اگر در مسابقات حذفي دو تيم مساوي شوند مسابقه بدين ترتيب ادامه مي يابد:

  • هر دو تيم بايد 5 بازيكن در زمين داشته باشند.
  • هر دو تيم بايد اسامي 3 بازيكن مهاجم متفاوت را با شماره آنها به ترتيب حمله به سرداور اعلام كند. تعويض بازيكنان (5 بازيكن داخل زمين) مجاز نمي باشد.
  • هر تيم 3 حمله بوسيله مهاجمان متفاوت انجام مي دهد كه به نوبت حمله مي كنند.

 

  • در صورتيكه يكي از سه مهاجم قبل از انجام حمله صدمه ببيند، يكي از 2 بازيكن داخل زمين از 5 بازيكن مي تواند حمله را انجام دهد.
  • تيمي كه در شروع مسابقه اول حمله كرده بعد از مساوي شدن(تای برک) نيز اول حمله مي كند.
  • حتي بعد از 3 حمله اگر دو تيم به نتيجه مساوي برسند مي بايست بر اساس قانون حمله طلايي مسابقه ادامه يابد.

 

 

حمله طلائی:

  • چنانچه حتی بعد از سه حمله، تیمها باز هم مساوی شدند قرعه کشی مجدد انجام می شود و تیمی که برنده قرعه کشی شود شانس حمله طلائی را دارد.
  • چنانچه پس از حمله طلائی تیمها دوباره مساوی شدند ، شانس حمله طلائی به تیم حریف داده می شود.
  • در حمله طلائی، تیمی که امتیاز نهائی را کسب کند برنده اعلام می شود.

 

9)سيستم ليگ:League System

در سيستم ليگ تيمي كه مسابقه را مي برد دو امتياز و تيم بازنده صفر امتياز مي گيرد. در صورت مساوي شدن هر دو تيم يك امتياز مي گيرند.

 

مساوی در امتیازات لیگ

اگر که مساوی در امتیازات لیگ کسب شده، در سیستم لیگ باشد برنده یا بازنده مسابقه براساس (تساوی در مسابقات لیگ) محاسبه می شود.

الف) تیمی که کمتر از 25% از امتیازات لیگ را کسب نموده باشد نمی تواند وارد محاسبات « تساوی در مسابقات لیگ» شود.

ب) تیمی می تواند در محاسبات « تساوی در مسابقات لیگ» قرار گیرد که 25% یا بیشتر از 25% امتیازات لیگ را کسب نموده باشد.

 

پ) تیمی که در فرمول « امتیازات کسب شده و از دست داده » بالاترین امتیازات تفاضل را داشته باشد، برنده اعلام می گردد.

ت) چنانچه بعد از تفاضل ، مجدداً تیمها در حالت تساوی قرار گیرند در فرمول محاسبه « امتیازات کسب شده» قرار می گیرند.

ج) چنانچه بعد از انجام محاسبه « امتیازات کسب شده» نتیجه امتیازات تیمها هنوز مساوی باشد ، نتیجه بازی رو در رو ، برنده بازی را مشخص خواهد نمود.

د) چنانچه نتیجه بازی رو در روی دو تیم نیز مساوی باشد، بالاترین امتیاز بدست آمده بدون اجرای 25% قانون امتیازات، برنده را مشخص می کند.

ر) چنانچه پس از طی تمامی این مراحل هنوز دو تیم مساوی بودند ، بین آنها قرعه انجام می گیرد.

توجه: واک اور به تیم حریف توسط سرداور بنا به تأخیر در گزارش یا عدم گزارش(گزارش وضعیت زمان حضور بازیکنان برای مسابقه) و یا مشکلات فنی تیم داده می شود.این تیم از مسابقه حذف می شود و امتیاز این گونه تیمها در تساوی برای تصمیم گیری محاسبه نمی شود. این قانون در مورد تیمهایی که مسابقه را واگذار می کنند قابل اجرا است. 

10) چنانچه مسابقه به دلیل قطع برق، بارندگی شدید و یا هر مورد غیرقابل پیش بینی دیگر متوقف گردد، آن بازی در زمان و جلسه دیگری مجدداً انجام می شود .

11) در زمان تعلیق موقت بازی، مسابقه با احتساب همان امتیازات کسب شده و زمان محاسبه می گردد. در طول تعلیق موقت بازیکنان بدون اجازه سرداور ، مجاز به ترک زمین نمی باشند و چنانچه تیمی از این قانون تخطی کند ، تیم مقابل بک امتیاز فنی کسب می نماید.

12) ناخنهای بازیکنان باید کوتاه باشد و هیچگونه وسیله غیرورزشی به همراه نداشته باشند.

 13) شماره بازیکنان می بایست در اندازه 10 سانتی متر در جلوی لباس و 15 سانتی متر در پشت لباس قرار گیرد.

14) استفاده از هیچگونه روغن و مواد نرم کننده برای بازیکنان مجاز نمی باشد.

15) کفش بازیکنان می بایست متناسب با زمین بازی«تاتامی» باشد.

 

اعضا فني

TECCHNICAAL OFICIAL

 

اعضای فنی که از طرف فدراسیون کبدی آماتور آسیا به رسمیت شناخته  می شوند باید حداکثر 58 سال داشته باشند . این اعضاء (بالای 50 سال) موظفند هر دو سال یکبار تست آمادگی جسمانی و صلاحیت عملکرد زیر نظر فدراسیون کبدی آسیا انجام دهند.

براي تمام اعضا فني AAKF اجباري مي باشد كه اين موارد را بر اساس وظايف فني خود همراه داشته باشند:

  • ساعت الكترونيكي زمان سنج دار.(كرونومتر)؛
  • لباس رسمي شامل شلوار مشكي. تي شرت آستين كوتاه آبي آسماني يقه دار. كفش كتاني سفيد با جوراب سفيد؛
  • سوت؛
  • کارتهاي اخطار؛
  • خودكار؛
  • آخرين كتاب قوانين كبدي سالنی.

 

1) اعضا رسمي شامل يك سر داور، دو داور و يك منشي و دو داور پشت خط  مي باشند.

2) تصميمات داوران در زمين نهايي بوده ولي در شرايط خاص و همچنين اگر اختلافي ميان دو داور باشد سر داور تصميم خود را بر اساس مصالح بازي اعلام   مي كند.

 

3) خطا و تخطي هاي مهم:  Gross Violations & Foul

سر داور و داوران قدرت اخطار، تعليق ، پس گرفتن امتيازات و اخراج بازيكن و يا تيم را دارند. در صورتيكه يكي از تخطي هاي زير را انجام داده باشند.

 

موارد قابل احتياط:

1) با سماجت بخواهد نظر كادر داوري را به تصميم خاصي معطوف كند.

2)نسبت به كادر فني اقدامات توهين آميز انجام دهند يا كارهايي كنند كه منجر به تاثير در تصميم آنها شود.

3) نشان دادن انگشت بوسيله مهاجم يا مدافع براي تصميم داور.

4)خفه كردن مهاجم با بستن دهان و گلوی او و يا هر روش نادرست ديگري.

5) تكل خطرناك كه باعث صدمه به بدن بازيكن شود.

6)زمان بيش از 10  ثانيه براي شروع حمله.

7)مربيگري از خارج از زمين بوسيله مربيان و بازيكنان.

8)ممانعت از ورود مهاجم در نوبت حمله او.

4)سر داور و داوران مي توانند از اين كارتها براي اخطار يا اخراج موقت اخراج از مسابقه يا ممنوع كردن بازيكن، مربي، مدير، تيم، براي شركت در مسابقه استفاده كند.

 

الف)كارت سبز: اخطارGreen Card

از كارت سبز براي اخطار به بازيكنان ، تيم ، و مربي و سرپرست تيم استفاده ميشود.

 اگر كارت سبز دو بار به بازيكن، مربي، مدير، تيم نشان داده شود سپس كارت بعدي  مستقيماً كارت زرد خواهد بود.

ب)كارت زرد: تعليق موقتي براي 2 دقيقه (دیسکالیفه):Yellow Card

 

چنانچه به بازيكن، مربي، مدير تيم كارت زرد نشان داده شود وي 2 دقيقه اخراج موقت (دیسکالیفه) مي گردد .

اگر كارت زرد دو بار به همان شخصي كه قبلا كارت زرد دريافت كرده بود، نشان داده شود سپس کارت بعدی مستقیما کارت قرمز خواهد بود.

 

توجه:

  1. 2 دقیقه تعلیق موقت بازيكن از زماني شروع مي شود كه وي در زمين بازي ميباشد.
  2. چنانچه بازيكن اوت شده كارت زرد دريافت كند، 2 دقيقه اخراج موقت وي بعد از احياء و بازگشت او به زمين مسابقه شروع مي شود.
  3. تيمها اجازه ندارند به جاي بازيكني كه هم اوت شده و هم كارت زرد دريافت كرده بازيكن اوت بعدي را به زمين وارد كنند.

 

ج)كارت قرمز: Red Card    تعليق از مسابقه يا حذف از مسابقات.

زماني كه بازيكن، مربي، و يا سرپرست تيم كارت قرمز دريافت مي كند از مسابقه و يا تورنمنت اخراج مي شود.

 

 

وظايف سر داور

Duties of the Referee

 

سرداور مي بايست:

1)سكه بياندازد (انجام قرعه كشي).

2) بازی را شروع کند.

3) زمان حمله را اعلام می کند.

4) تعويض و جايگزيني بازيكنان را اعلام كند.

5) نظارت كلي و اداره مسابقه.

6) اعلام کردن زمان شروع و تایم اوت و شروع دوباره بعد از تایم اوت و پايان هر نيمه مسابقه با کمک داور خط.

7) اعلام امتیاز تیمها قبل از 5 دقیقه پایانی.

8) اعلام زمان پایان هر دقیقه در 5 دقیقه پایانی.

 

وظايف داوران

Duties of the Umpire

 

داوران مي بايست مسابقه را اداره كنند و تصميمات را بر اساس قوانين بازي و مسابقات تا پايان بازي اتخاذ كنند.

 

وظايف منشيان

Duties of the Scorer

 

  1. پركردن برگه امتياز و اعلام امتيازات با اجازه سر داور در پايان هر نيمه و اعلام نتيجه در پايان مسابقه.
  2. مشخص كردن تيم برنده سكه در شروع بازي.

تمام امتيازات گرفته شده بوسيله تمام بازيكنان هر تيم مي بايست در برگه امتياز با علامت / در بخش مربوطه علامت گذاري شود.

  1. ثبت امتیازتیمی که اولین امتیاز را گرفته با علامت                  در برگه منشی.
  2. ثبت امتياز فني كه توسط سرداور يا داور اعلام مي شود با علامت در برگه منشي.
  3. ثبت تايم اوت درخواست شده از طرف هر تيم با علامت T  در برگه منشي.
  4. ثبت وضعيت هر تيم در پايان هر نيمه در برگه منشي شامل تايم اوت هاي درخواست شده از طرف هر تيم ، تايم اوت هاي رسمي و تعويضهاي انجام شده.
  5. پس از تکمیل برگه منشی، رفتن امضای داوران و سرداور در برگه منشی.

 

 

وظايف داوران پشت خط

TABLE OFFICIAL

 

  1. می بایست در ثبت زمان شروع و پایان مسابقه به سرداور کمک کند.
  2. می بایست در اعلام زمان نیمه، تایم اوت و شروع بعد از هر تایم اوت به سرداور کمک کند.
  3. می بایست در اعلام زمان مسابقه در هر دقیقه در پنج دقیقه پایانی به سرداور کمک کند.
  4. می بایست در تعویض و جایگزینی بازیکنان به سرداور کمک کند.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد