مربیگری درجه 1

دروس عملی و تخصصی کبدی (3)

 

هدف کلی: آشنایی با روش های نوین تدریس و ترغیب فراگیران به ارائه الگوهای اصلاحی وآموزشی مناسب در گروه های مختلف سنی کبدی

مدت : 60 ساعت

 

 

 

سرفصل:

  • آماده سازی فیزیولوژیک ، تکنیکی و تاکتیکی
  • آماده سازی روانی (ترس – اضطراب – اعتماد به نفس )
  • تحلیل فعالیت
  • آشنایی با آزمون های شناسایی استعدادها ( جسمانی ، حرکتی ، فیزیولوژیک ، آنتروپومتریک ، روان شناختی )

 

 

 

منبع :

  • کتاب : آموزش مربیگری کبدی – ناشر : کمیته ملی المپیک- 1389

(فصول 20 – 21 – 22 – 24 )

 

 

مربیگری درجه 1

 

 

تجزیه و تحلیل مهارت ها در کبدی (3)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با تاکتیک ها و استراتژی های پیشرفته در حمله و دفاع

مدت: 6 ساعت

 

 

 

سرفصل :

  • تاکتیک های فرار
  • انواع تعقیب
  • تاکتیک های حمله ( باک لاین)
  • مقابله برای تعقیب
  • نگه داشتن ترکیبی ( انفرادی  و گروهی)

 

 

 

منبع :

  • کتاب آموزش مربیگری کبدی – ناشر : کمیته ملی المپیک – 1389

( فصول 13- 14- 15)

 

 

 

نقش مربی ( 3)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با روش های مختلف اداره کلاس های آموزشی و نحوه برقراری ارتباط با نوآموزان

مدت : 4 ساعت

 

 

 

سرفصل :

  • آشنایی با روش های مختلف سازماندهی در آموزش کبدی
  • بحث و بررسی مشکلات آموزشی در کلاس
  • آشنایی با روش های مختلف برقراری ارتباط با فراگیران

 

 

 

ایمنی در کبدی (3)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با صدمات رایج در تمرینات کبدی و روش های پیشگیری و درمان آنها

مدت: 4 ساعت

 

 

سرفصل :

  • شرایط تمرین و استراحت در کبدی ( اثرات خواب – فشار – استراحت و تغذیه )
  • خستگی در کبدی ( علل و اقدامات لازم)
  • اسپاسم عضلانی در کبدی( علل و اقدامات لازم)
  • کوفتگی عضلانی در کبدی ( علل و اقدامات لازم)
  • درد شانه در کبدی( آناتومی ، علل ، علائم و درمان)
  • درد زانو در کبدی (آناتومی ، علل ، علائم و درمان)

فیزیولوژی ورزش ( 2)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با تغییرات و سازگاریهای فیزیولوژیکی بدن نسبت به تمرینات کبدی

مدت : 6 ساعت

 

 

 

سرفصل :

  • مطالعه همکاری دستگاه عصبی – عضلانی هنگام تمرینات کبدی
  • عملکرد دستگاه تنفسی هنگام تمرینات کبدی
  • عملکرد دستگاه قلبی – عروقی هنگام تمرینات کبدی
  • هورمون ها و ورزش کبدی
  • آشنایی با روش های پیکر سنجی و ویژگی های آنتروپومتریک کبدی کاران

 

آشنایی با روش تحقیق در تربیت بدنی

 

هدف کلی: آشنایی فراگیران با انواع روش های تحقیق در تربیت بدنی

مدت : 6 ساعت

 

 

 

 

سرفصل :

  • تعریف مسئله ، موضوع و فرضیه.
  • روش های نمونه گیری در تحقیق ( تعریف جامعه آماری – روش تصادفی – طبقه ای – خوشه ای – اندازه نمونه).
  • طبقه بندی روش های تحقیق( بر مبنای زمان – موضوع و هدف – روش و استراتژی).
  • روش های جمع آوری اطلاعات( اندازه ها).
  • آشنایی با مفاهیم عینیت ، روایی و پایایی در تحقیق.

 

تغذیه ورزشی(3)

 

هدف کلی: آشنایی فراگیران با اصول کلی تغذیه و تاثیر تغذیه مناسب بر سلامت جسمی و ارتباط آن با کبدی

مدت : 4 ساعت

 

سرفصل:

  • چگونگی برنامه غذایی کبدی کاران قبل ، حین و پس از مسابقات و ارائه یک الگوی برای هر دوره.
  • اشتباهات تغذیه ای در کبدی.
  • وعده غذایی قبل از شروع تمرینات کبدی و ارائه یک الگوی غذایی پیشنهادی.
  • مکمل های غذایی جهت کبدی کاران( مواد نیروزا ، محرک های عصبی و …).

 

 

روانشناسی مربیگری

 

هدف کلی :آشنایی فراگیران با نحوه استفاده از مهارت های روانی و اهمیت شناخت آن در آموزش کبدی.

مدت: 6 ساعت.

 

 

سرفصل :

  • کنترل حالت های روانی ( تعریف اضطراب ، استرس، انواع استرس و ارتباط آن با کاهش عملکرد – خود انگیزشی و روش های افزایش انگیزه ورزشکار.
  • روش های کنترل استرس( روش های شناختی و جسمانی).
  • نیاز های اساسی ورزشکار( مادی – معنوی – تعلقات فردی و اجتماعی- محبت – ابراز وجود – خود شکوفایی).
  • انگیزه پیشرفت و ارتباط آن با افزایش عملکرد.

 

 

 

دروس عملی و تخصصی کبدی (3)

 

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با روش تدریس کبدی و آموزش تمرینات

مدت: 60 ساعت

 

 

سرفصل :

  • آشنایی با روش های گرم کردن ( عمومی – اختصاصی ) و سرد کردن.
  • آشنایی با تمرینات آمادگی جسمانی و حرکتی.
  • تمرینات فارتلک.
  • تمرینات با وزنه.
  • مکانیزم های حمله ( ضربه پا و نحوه استفاده از آن).
  • آشنایی با آزمونهای مقدماتی جسمانی – حرکتی جهت استعداد یابی

 

 

 

منبع :

  • کتاب آموزشی مربیگری کبدی – ناشر کمیته ملی المپیک – 1389

(فصول 4-5-17-18)

 

 

 

تجزیه و تحلیل مهارت ها در کبدی(3)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با مبانی موقعیت های دفاع و حمله در کبدی

مدت: 4 ساعت

 

 

 

سر فصل :

  • حالت های بدن و موقعیت های دفاع ( راست ، وسط، چپ ).
  • نگه داشتن مچ پا ، زانو ، مچ دست و کمر.
  • تغییر مسیر مهاجم.
  • مسدود کردن.
  • ضربات دست و لگد زدن.
  • رقص پا ، هماهنگی و ترکیب.

 

 

 

منبع :

  • کتاب آموزش مربیگیری کبدی – ناشر : کمیته ملی المپیک – 1389

( فصول 7-8-9-10)

 

 

 

نقش مربی (1)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با ویژگی های مربی و روش های مربیگری

مدت : 6 ساعت

 

 

سر فصل :

  • مربیگری به عنوان یک شغل ( فلسفه و هدف مربیگری)
  • شاخص های یک مربی موفق.
  • شاخص های موثر در انتخاب روش مربیگری ( رشته ورزشی – سن – جنس – سطح مهارت)
  • تور مسابقات کبدی ( آشنایی فراگیران با محیط مسابقات )

 

ایمنی در کبدی (1)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با اصول بهداشتی حاکم در کبدی و راه های پیشگیری و درمان برخی از آسیب های رایج در کبدی

مدت :4 ساعت

 

 

 

سرفصل :

  • اصول بهداشتی در ورزش کبدی
  • آشنایی با بیماریهای قارچی و صدمات پوستی ( علل – علائم و روش های پیشگیری و درمان )
  • دردهای عضلانی( اسپاسم – کوفتگی – خستگی)
  • صدمات استخوانی و مفصلی در کبدی ( آناتومی – علل – علائم – درمان)

 

روانشناسی ورزش( 1)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با تعاریف و مفاهیم اولیه روانشناسی ورزش و کاربرد آن در ورزش کبدی

مدت: 6 ساعت

 

 

 

سرفصل:

  • اهداف و حوزه عملکرد روانشاسی ورزشی
  • آمادگی روانی و نقش و اهمیت آن در ورزش کبدی
  • کاربرد روانشناسی ورزش با رویکرد تربیتی در کبدی

1-3-  فعالیت های پیش از آموزش( هدف گرایی در تعیین آمادگی روانی ، شناخت نیازها و علایق ورزشکار)

2-3-  فعالیت های ضمن آموزش ( استفاده از شیوه های عملی جهت آموزش)

3-3- فعالیت های پس از آموزش ( ارزشیابی)

 

مبانی تربیت بدنی

 

هدف کلی : آشنا ساختن فراگیران با مفاهیم فلسفه و اهداف تربیت بدنی و ورزش

مدت : 4 ساعت

 

سرفصل :

  • آشنایی با مفاهیم تربیت بندی و ورزش( تربیت بدنی ، ورزش قهرمانی ، تندرستی ، تفریحات سالم ، حرکات ریتمیک ، آمادگی جسمانی)
  • اهداف تربیت بدنی و ورزش( هدف های جسمانی ، مهارتی ، شناختی ، عاطفی ، اجتماعی)
  • اهداف تربیت بدنی از دیدگاه اسلام

 

رشد و تکامل حرکتی(1)

 

هدف کلی : آشنایی اولیه با رشد و تکامل حرکتی و عوامل تاثیر گذار بر آن

مدت : 6 ساعت

 

 

 

سرفصل :

  • واژه های تخصصی رشد و تکامل حرکتی
  • شیوه های اندازه گیری و لزوم اندازه گیری منظم نمو  و بالیدگی
  • عوامل تاثیر گذار بر رشد و تکامل حرکت
  • ویژگی های حرکات مختلف دوره طفولیت و کودکی
  • الگوهای حرکتی  پایه

 

آناتومی و فیزیولوژی عمومی

 

هدف کلی: آشنایی فراگیران با ساخت اندامهای مختف پا و ارتباط بین آنها

مدت : 12 ساعت

 

سرفصل:

  • تعاریف و مفاهیم
  • ساختمان سلول و فیزیولوژی آن
  • انواع بافت در بدن انسان و تشریح فیزیولوژی هر یک ( پوستی- عضلانی – عصبی – همبند)
  • استخوان بندی بدن انسان و مفصل شناسی
  • فیزیولوژی دستگاه عصبی مرکزی و محیطی
  • فیزیولوژی دستگاه گردش خون
  • فیزیولوژی دستگاه تنفس

 

مبانی آمادگی جسمانی

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با مفاهیم مربوط به عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی ( قدرت سرعت استقامت انعطاف پذیری چابکی تعادل هماهنگی)

مدت : 8 ساعت

 

سرفصل :

  • تعاریف و مفاهیم
  • عوامل آمادگی جسمانی ( قدرت – انعطاف پذیری- استقامت قلبی تنفسی)
  • عوامل آمادگی حرکتی ( سرعت – توان – چابکی – تعاون – هماهنگی – استقامت عضلانی)
  • گرم کردن و سرد کردن ( حرکات جنبشی و کششی)
  • راه های افزایش عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی

 

تغذیه ورزشی (1)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با اصول کلی تغذیه

مدت : 4 ساعت

 

 

سرفصل :

  • تعاریف و نظرات مربوط به تغذیه
  • دستگاه سوخت و ساز بدن انسان
  • کربوهیدرات ها ( قند ها )
  • چربی ها
  • پروتئین ها
  • آب
  • مواد معدنی

 

دروس عملی و تخصصی کبدی(2)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با روش های تمرینی ساده جهت اصلاح تکنیک ها در کبدی

مدت : 60 ساعت

 

 

سرفصل :

  • گام های مهم برای آموزش و کلیدهای موثر برای تمرینات
  • تمریناتی برای افزایش کار با پا
  • روش های حمله با تغییر جهت و انواع آن
  • حمله انحرافی
  • حمله پای پیشرو ، ترکیبی ، معمولی ، معکوس و متقاطع
  • آشنایی با آزمون های شناسایی استعداد

 

 منبع :

  • کتاب : آموزش مربیگری کبدی- ناشر : کمیته ملی المپیک – 1389

(فصول 5-6)

 

 

تجزیه و تحلیل مهارتها درکبدی (2)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با اصول حمله و دفاع در کبدی

مدت : 4 ساعت

 

سرفصل :

  • انواع نگه داشتن زنجیره ای
  • پوشش بدون مسیر مهاجم ( مزایا و محاسن)
  • تمرینات ایجاد زنجیره ها
  • رهایی از نگه داری مچ پا ، ران ، زانو
  • راهایی پیش و پس از نگه داشتن

 

 

 

منبع :

  • کتاب : آموزش مربیگری کبدی- ناشر : کمیته ملی المپیک – 1389

(فصول 11و 12)

 

نقش مربی (2)

 

هدف کلی: آشنایی فراگیران با روش های مناسب مربیگری و شناخت قابلیت های فردی کبدی کاران مستعد

مدت : 4 ساعت

 

 

سرفصل :

  • شناسایی شاخص های مهم آنتروپومتریکی – فیزیولوژیکی و روانی ( استعداد یابی)
  • بررسی مشکلات آموزشی و ارائه راه حل مناسب
  • بحث و بررسی روش های مختلف مربیگری در مقاطع مختلف آموزشی ( مبتدی – متوسط- پیشرفته) در سنین مختلف

 

ایمنی در کبدی (2)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با برخی از آسیب های جسمانی رایج در کبدی و روش های پیشگیری و درمان آنها

مدت : 4 ساعت

 

 

سرفصل :

  • آسیب های وارده به مفاصل و لیگامان ها (Sprain)  علل – علائم و درمان
  • آسیب های وارده به عضلات و تاندون ها (Strain)  علل – علائم و درمان
  • ناراحتی های تنفسی ( علل – علائم و روش های اقدام)
  • مسمومیت ها (علل – انواع روش های اقدام)
  • سرما درمانی ، گرما درمانی و بانداژ در صدمات

 

فیزیولوژی ورزش (1)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با تغییرات و سازگاریهای فیزیولوژیکی بدن انسان نسبت به تمرینات کبدی

مدت : 6 ساعت

 

سرفصل :

  • منابع انرژی و چگونگی ذخیره و مصرف آن
  • مطالعه تغییرات فیزیولوژیک بدن در زمان برگشت به حالت اولیه
  • خستگی و دلایل آن هنگام کبدی
  • مکانیزم انقباض عضله ( قدرت – توان – استقامت)
  • انواع انقباضات عضله (ایزوتونیک – ایزومتریک – ایزوکینتیک)

 

سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی (1)

 

هدف کلی: آشنایی فراگیران با شرایط اساسی آزمون و سنجش اندازه گیری در تربیت بدنی

مدت : 4 ساعت

 

 

سرفصل :

  • تعریف واژه های فنی در سنجش و اندازه گیری
  • مواد قابل اندازه گیری در تربیت بدنی ( توانایی های جسمانی – ابعاد و ترکیب بدنی – ارزیابی و پیشرفت مهارت )
  • کاربرد آمار در سنجش و اندازه گیری
  • اندازه های آماری
  • توزیع طبیعی ، نورم ها و مقیاس ها

 

 

تغذیه ورزشی (2)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با اصول کلی تغذیه و تاثیر آن در کمّیت وکیفیت ورزش کبدی

مدت : 4 ساعت

 

 

سرفصل :

  • کربو هیدرات ها و رابطه آن با نوع و مدت فعالیت
  • چربی ها و رابطه آن با نوع و مدت فعالیت
  • پروتئین ها و رابطه آن با نوع و مدت فعالیت
  • آب و رابطه آن با نوع و مدت فعالیت
  • مواد معدنی و رابطه آن با نوع و مدت فعالیت

 

روانشناسی ورزش (2)

 

هدف کلی: شناخت عوامل مهم آمادگی روانی و روش اندازه گیری آنها

مدت : 4 ساعت

 

 

سرفصل :

  • انگیزش ( تعریف – ارتباط آن با افزایش عملکرد)
  • اعتماد به نفس ( تعریف – روش های افزایش آن در ورزشکار)
  • تصویر سازی ذهنی ( تعریف – روش ها و مدل های مربوط )
  • روش های اندازه گیری آمادگی روانی

 

رشد و تکامل حرکتی ( 2)

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با فرآیند نمو دستگاه های بدن و تغییرات عوامل مختلف آمادگی جسمانی در طول عمر

مدت : 4 ساعت

 

سرفصل :

  • تغییرات دستگاه های اسکلتی عضلانی و عصبی در طول عمر
  • تغییرات ناشی از رشد در استقامت عمومی ، قدرت ، انعطاف پذیری ، ترکیب بدن ، سرعت، چابکی ، تعادل و هماهنگی
  • مراحل رشد ( مشارکتی و آموزشی) و تفاوت بین الگوهای رشد در مردان و زنان

 

 

 

سرفصل دروس تئوری و عملی

دوره های مربیگری

درجه 1 – 2 و 3

 

 

 

 

فدراسیون کبدی

جمهوری اسلامی ایران

( کمیته آموزش و استعداد یابی )

زمستان 1389

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد