تاريخچه جهاني و آسيايي کبدی :

تاريخچه اين بازي به 4000 سال قبل باز مي گردد .كبدي يك ورزش بسيار محبوب در آسياي جنوبي است،  ورزشي است كه بين دو تيم با حضور 12 بازيكن از هر تيم ( 7 نفر در زمين + 5 نفر رزرو) انجام مي شود. بازي بخش آقايان  (رده بزرگسالان و جوانان)  در دو نيمه20 دقيقه اي و در بخش بانوان در دو نيمه 15دقيقه اي انجام مي شود. مهاجمان دو تيم درحالي كه مرتبا كلمه كبدي كبدي را تكرار مي كنند با انجام حركات حمله و دفاع و جابجايي سعي مي كنند با لمس يا گرفتن يار تيم مقابل بتوانند به بالاترين امتياز دست يابند. معمولا بازي به سه شكل مختلف برگزار مي شود :

 

سانچواني: اين فرم كبدي نزديكترين حالت به بازي كنوني است . در اين فرم كبدي ،  بازيكنان پس از بيرون شدن از زمين دوباره به بازي برمي گردند و بازي در دو نيمه 20 دقيقه اي با يك استراحت 5 دقيقه اي بين دو نيمه ادامه مي يابد . در اين بازي هر تيم شامل 9 بازيكن مي باشد تيمي كه تمام بازيكنان حريف را بيرون بفرستد چهار امتياز براي يك لونا بدست مي آورد ، تيم برنده تيمي است كه حداكثر امتياز را در پايان 40 دقيقه كسب كرده باشد در اين نوع كبدي زمين بازي بزرگتر است وبا توجه به سيستم بيرون رفتن و دوباره برگشتن و لونا بسيار شبيه كبدي جديد است .

 

 جاميني: اين فرم از كبدي با 9 بازيكن براي هر طرف برگزار مي شود ميدان بازي اندازه خاصي ندارد ويژگي اصلي اين فرم كبدي آن است كه بازيكني كه بيرون ميرود (مي سوزد) بايد تا زمانيكه تمام اعضاي تيمش مي سوزد و بيرون مي رود بايد بيرون باقي بماند تيمي كه در خارج كردن تمام بازيكنان حريف موفق باشد يك امتياز كسب مي نمايد . اين حالت منسوب به سيستم كنوني لونا است پس از اينكه تمام بازيكنان بيرون شدند تيم مجددا به زمين وارد و بازي ادامه مي يابد اين بازي تا وقتي ادامه مي يابد كه 5 تا 7 لونا صورت گيرد . بازي زمان ثابتي ندارد عيب اصلي اين بازي كبدي  آن است كه بازيكن شانس ارائه بهترين عملكرد را ندارد زيرا احتمالا در بخش مهمي از بازي تا كسب لونا بايد بيرون باقي بماند .

 

آمار: آمار در ادبيات يعني شكست ناپذير اين شكلي از بازي كبدي است كه بر مبناي امتيازهاي گرفته شده توسط هر دو طرف بازي بدست مي آيد . ميدان بازي اندازه مشخصي ندارد و 9 تا 11 بازيكن اعضاي هر تيم را تشكيل مي دهند در اين فرم از كبدي چيزي  به عنوان خارج و بازگشت دوباره  بازيكن  به بازي لونا وجود ندارد بلكه زمان فاكتور تعيين كننده و مزيت اصلي اين فرم بازي آن است كه بازيكنان در كل بازي در ميدان باقي مي مانند و مي توانند بهترين بازي خود را ارائه دهند .

ريشه كلمه كبدي از واژه كائون بادا به معني مبارزه با حريف مشتق مي شود اين بازي همزمان با بازيهاي المپيك  برلن در سال 1936 در شهر ماهاراشترا توسط هانومان و يا بام به نمايش درآمد. بازي كبدي در سال 1938 در بازيهاي  المپيك هند در شهر كلكته معرفي و فدراسيون كبدي هند (KFI ) در سال 1950 تاسيس شد و قوانين و مقررات استاندارد بازي كبدي در همين سال تصويب شد. و فدراسيون آماتور كبدي هند نيز در سال 1973 تاسيس شد .

فدراسيون آماتور كبدي آسيا در سال 1978 تشكيل شد و كبدي براي اولين بار به عنوان يكي از رشته هاي نمايشي بازيهاي آسيايي در سال 1982 دهلي نو شركت و براي اولين بار نيز در بازيهاي آسياي پكن در سال 1990 به عنوان يك رشته رسمي شركت داده شد. اولين مسابقات رسمي جهاني كبدي براساس قوانين و مقررات فدراسيون آماتور كبدي آسيا و اولين بار در سال 2004 در بمبئي هند برگزار شد و كشورهايي از آسيا- اروپا- آمريكا در اين رويداد شركت نمودند. اولين دوره مسابقات قهرماني كبدي در سال 1980 برگزار شد تا بخش زنان نيز در سطح بين المللي فعاليت لازم را داشته باشد . هدف اصلي فدراسيون كبدي جهاني گسترش ورزش در سراسر جهان و گنجاندن آن به سوي المپيكي شدن است و آقاي جي سي گهلوت  رئيس فدراسيون كبدي و همكاران ايشان در كليه كشورها تمام تلاش خود را به كار مي برند كه اين رشته را در بازيهاي المپيك بگنجانند.

 

 

تيم هاي برتر كبدي كشورهاي آسيايي:

هندوستان- پاكستان- ايران- ژاپن- بنگلادش- مالزي- سريلانكا- كره جنوبي- تركمنستان- افغانستان- تايلند- نپال- چين- مالديو- بوتان- قرقيزستان- قزاقستان- اندونزي.

 

 

تيم هاي برتر كبدي كشورهاي جهان:

هندوستان- ايران- ژاپن- پاكستان- كانادا- انگلستان- آلمان- بنگلادش آمريكا- تركيه- سريلانكا- چين- مالزي- اندونزي- مالديو- يونان- تايلند- كره جنوبي- افغانستان- قرقيزستان- قزاقستان- تركمنستان.

*تاریخچه کبدی در ایران

تعریف کبدی:

    کبدی همان ورزش زو ایرانی است ،اصل و منشاء این بازی بومی و محلی نیاز به قدرت و مهارت داشته و کاملا” ساده و کم خرج می باشد و نیازی به محوطه بزرگ و وسایل بازی ندارد . این بازی در تمام نقاط ایران معروف و مشهور و مسابقات کبدی به طور عادی برگزار می شود.

    این بازی در گیلان شیرین دو دو و در خراسان،  گلستان و مازندران  زو و  در خوزستان اش تي تي و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می شود.

     کبدی علاوه براينكه يك ورزش پرتحرك و کم خرج و ساده است در داخل و بيرون سالن نيز برگزار و ترکیبی از کشتی و راگبی است . برای گرفتن مهاجم یا  فرار از دست حریف در این بازی به مهارت ، انعطاف پذیری ، چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرأت نیاز است.

       تشكيلات اين رشته ورزشي در ايران از سال 1375 با عنوان انجمن كبدي (تحت پوشش فدراسيون ورزشهاي همگاني )شروع به فعاليت نمود وبا توجه به كسب مدالهاي ارزشمند در مسابقات قهرماني آسيا و جهان در بعد قهرماني با صلاحديد مسئولين محترم سازمان تربيت بدني در تاريخ 8/4/84 ،با تشكيل مجمع عمومي و تحت عنوان فدراسيون كبدي جمهوري اسلامي ايران عملا شروع به فعاليت نمود. اين فدراسيون از بدو فعاليت تا كنون توانسته است 29  استان كشور را تحت پوشش رشته ورزشي كبدي قراردهد و در رده هاي نونهالان ، نوجوانان، جوانان ، بزرگسالان در دو بخش آقايان و بانوان فعال بوده و اين فدراسيون در سال 1375 (1996) به عضويت كنفدراسيون كبدي آسيا و در سال 1380  ( 2001) به عضويت فدراسيون جهاني درآمد و كرسيهاي نايب رئيس فدراسيون جهاني و دبير فدراسيون كبدي آسيا توسط مسئولين ورزش كشورمان كسب كه موجب مباهات ورزش كبدي كشور است .از اهداف بلندمدت اين فدراسيون توسعه و گسترش ورزش كبدي در اقصي نقاط كشور بويژه در روستاها و مراكز بخشها به منظور  انتخاب استعدادهاي بالقوه در اين رشته ورزشي و آموزش آنها با علم ورزش براساس دانش روز به منظور كسب مقامهاي قهرماني براي كشور عزيزمان مي باشد. و عناوين كسب شده از بدو فعاليت اين رشته ورزشي در ميادين آسيايي و جهاني در رده هاي مختلف سني به شرح زير مي باشد.

رتبه ایران در مسابقات بین المللی و قهرمانی آسیا و جهان

در بخش آقایان

ردیف

سال کشور میزبان مقام کسب شده رده سنی
1.         1381 مالزی سوم بزرگسالان-قهرمانی آسیا
2.        1382

 

مالزی اول بزرگسالان- قهرمانی آسیا
مالزی اول جوانان-قهرمانی آسیا
3.        1383 هندوستان دوم بزرگسالان-قهرمانی جهان
4.        1384

 

تهران دوم جوانان-قهرمانی آسیا
تهران سوم بزرگسالان-قهرمانی آسیا
5.       

 

 

 

 

 

1385

 

قطر سوم بزرگسالان-مسابقات بین المللی
هندوستان دوم بزرگسالان-قهرمانی جهان
قطر چهارم بزرگسالان-بازیهای آسیایی
لاهور پاکستان سوم بزرگسالان- تورنمنت چند جانبه
6.        1386 ماکائو سوم بزرگسالان-بازیهای آسیایی
7.        1387 اسلام آباد پاکستان سوم بزرگسالان قهرمانی جهانی
8.        1388

 

مالزی دوم جوانان قهرمانی آسیا
ویتنام دوم بزرگسالان – سالنی بازیهای آسیایی
9.        1389

 

گوانگجو چین دوم بزرگسالان- بازیهای آسیایی
عمان سوم بزرگسالان- بازیهای آسیا ساحلی
10.      1390 ایران سوم قهرمانی سرکل آسیا بزرگسالان
11.     1390 مالزی دوم جوانان -قهرمانی آسیا
12.     1391 هایانگ چین اول بزرگسالان- بازیهای آسیایی
13.    1391 امارات متحده عربی- دبی سوم بزرگسالان- قهرمانی آسیا
14.    1392 اینچوان کره جنوبی دوم بازیهای آسیایی سالنی
15.    1393 اسلام آباد پاکستان   بزرگسالان- قهرمانی باشگاهها
16.     1393 پوکت تایلند اول بزرگسالان-بازیهای آسیایی
17.    1393 پنجاب هندوستان سوم بزرگسالان قهرمانی جهانی
18.    1393 اینچوان کره جنوبی دوم بازیهای آسیایی استاندارد
19.    1393 پروکبدی حرفه ای اعزام 4 بازیکن
20.      1393 تایلند اعزام مربی جهت تیم داری
21.     1394 پرو کبدی حرفه ای اعزام 4 بازیکن
22.    1394 کره جنوبی اردوی تدارکاتی
23.    1394 عراق اعزام مدرس
24.    1394 عراق اعزام ده نفر داوران و مربیان

 

 

  

رتبه ایران در مسابقات بین المللی و قهرمانی آسیا و جهان

در بخش بانوان

 

ردیف سال کشور میزبان مقام کسب شده رده سنی
1. 1384 هندوستان پنجم بزرگسالان-قهرمانی  آسیا
2. 1386 تهران دوم بزرگسالان قهرمانی آسیا
3. 1387 هندوستان دوم بزرگسالان – قهرمانی آسیا
4. 1388 مالزی دوم جوانان قهرمانی آسیا
5. 1389 گوانگجو سوم بزرگسالان-بازیهای آسیایی
6. 1390 مالزی سوم جوانان قهرمانی آسیا
7. 1390 هندوستان دوم بزرگسالان قهرمانی جهانی
8. 1392 اینچوان کره جنوبی سوم بازیهای آسیایی سالنی
9. 1393 کره جنوبی و تایلند اردوی تدارکاتی
10. 1393 اینچوان کره جنوبی دوم بازیهای آسیایی استاندارد

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد